پارگینک و ضروزت ایجاد پارگینگ
برنامه ریزی شهری و جی ای اس
تاریخ : یک شنبه 29 تير 1393
نویسنده : مرجان سنجرانی

پارکینگ محل توقف و نگهداری وسایل نقلیه می باشد که در فضاهای باز و بسته طراحی می شود، آقای سوداگر در کتاب اصول معماری و شهرسازی خود می گوید:اگر یک سال را حدود 8700 ساعت در نظر بگیریم با متوسط 1600 کیلومتر برای هر اتومبیل و با توجه به سرعت 40 کیلومتر در ساعت برای هر یک ،فقط 400 ساعت اتومبیل در حال حرکت است و به عبارت دیگر این وسیله 8300 ساعت در حال سکون است و نیاز به مکانی برای قرار گرفتن دارد.این مکان پارکینگ نامیده می شود.

امروزه یکی از مشکلات بزرگ جامعه شهری ایران معضل ترافیک است که برای رفع آن راه حل های زیادی وجود دارد که در کشور ما به آن اهمیت نمی دهند، یکی از این راه حل ها ایجاد پارکینگ مناسب در مراکز شهر هاست.حال این دو چه ارتباطی به هم دارند استفاده از وسائل نقلیه شخصی و استفاده از پارکینگ های مرسوم بین ایرانی ها یعنی پارکینگ های خیابانی باعث کم عرض شدن خیابانها و مشکل در تردد وسائل نقلیه دیگر می شود.

برای اینکار نیز راه حل های زیادی وجود دارد :یکی اینکه از تردد وسائل نقلیه شخصی به داخل شهر ها جلوگیری شود .به عنوان مثال چندین سال این طرح در شهر نیویورک مطرح شد که عملاً قابل اجرا نبود.چون شهری که اتومبیل در آن نتواند تردد کند از لحاظ اقتصادی افت زیادی می کند.

یکی دیگر اینکه کل بافت ترافیکی شهر را به جای دیگری منتقل کنند .مانند شهر بستون که کاملاً اینکار را به زیر زمین منتقل کردند که این طرح نیز به خاطر هزینه بسیار بالا در کشور ما امکان پذیر نیست یا اگر هم باشد هیچ کسی مسئولیت آن را نمی پذیرد چون بازده کار زمان زیادی لازم دارد تا به مرحله ظهور برسد.

یکی از کارهای دیگر بالا بردن سطح فرهنگ استفاده از وسائل نقلیه عمومی است که این هم در ایران امروز با مشکلاتی روبروست.چون شخصی که با این هزینه ها اتومبیل شخصی دارد می خواهد از پارکینگ منزل تا محل کار خود با اتومبیل خود طی کند.

در کنار این راه حل ها ایجاد پارکینگ های مناسب در مراکز شهر هاست.

مطالعه پارکینگ و بر آورد احتیاجات:

باید قبل از هر گونه اقدام برای ایجاد پارکینگ مطالعات لازم را در محل مورد نظر انجام دهیم.اینکه مکان پارکینگ به محل کار یا مراکز ایستگاه و... نزدیک باشد و یا اینکه خیابانهای اطراف پارکینگ کشش لازم برای بار اضافی در مدت زمان تخلیه پارکینگ را داشته باشند.

اطلاعات ضروری:

اتومبیل های ایرانی که اکثراً اروپایی هستند برای پارکینگ و فضای پارکینگ هم باید از استاندارد های اروپایی استفاده کرد که طولی برابر 75/4 متر وبا توجه به عرض اتومبیل که 75/1 است با احتساب 30 تا 45 سانتی متر فضای لازم برای باز کردن در ،عرض آن را 5/2 متر در نظر می گیرند.

در امریکا این استاندارد به 70/2 _60/2 عرض و طول 5 متر افزایش می یابد.

برای پارکینگ باید یک قطر دایره گردش در نظر گرفت که یک راننده به راحتی در آنجا پارک کند که اندازه ی آن از 5/7 تا 15 متر متغیر است.

مسئولین امر در سال های نه چندان گذشته برای حل مشکل ترافیک یک پیشنهاد بچه گانه اما به نظر خود اصولی و استراتژیک دادند و آن استفاده از اتومبیل هایی با طول و عرض کمتر همانند تولیدات شرکت های ماشین سازی کره و هند که بماند نه ایمنی لازم ونه استاندارد در تولید آنها در کشور رعایت شد و خود باعث افزایش آمار مرگ ومیر ناشی از تصادفات و همچنین آلودگی هوا نیز گردید.

انواع پارکینگ:

1.پارکینگ های خیابانی:بیشترین پارکینگ هایی که در کشور ما وجود دارد که البته استاندارد ها به هیچ وجه رعایت نمی شود.

2.پارکینگ های روی سطح زمین:'این مورد دقیقاً مثل مورد اول در کشور ماست.

3.پارکینگ های چند طبقه:نیاز به این نوع پارکینگ در حال حاظر بیشتر به چشم می خورد.

4.پارکینگ های مکانیکی:با توجه به هزینه های نسبتاً بالا و یک سری کارهای پیچیده که در ساختمان انها وجود دارد عملاً بعید است که در جامعه ما جا بیافتد.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: شهر , ,
برچسب‌ها: پارکینگ , تعریف پارکینگ , ضرورت پارکینگ ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
سلام به وبلاگ من خوش آمدید. این وبلاگ طراحی شده فقط جهت بالا رفتن اطلاعات شما در زمینه جغرافیا و برنامه ریزی شهری و دروس مربوط به این رشته می باشدو قصد دارم از ایدها و روشهای جدید برای بهتر شدن هر چه بیشتر شهر ها بگم . با آرزوی موفقیت روز افزون برای همه ی پویندگاه علم ودانش.